Vedtægter for Bulgarsk Skoleforening
pr. d.27. nov 2017
§1. Navn, hjemsted og formål:
1.1. Foreningens navn er Bulgarsk Skoleforening.
1.2. Foreningens hjemsted er Københavns kommune.
Hjemstedet kan kun ændres gennem vedtægtsændring.
1.3 Foreningens formål er at skabe rammer for
bulgarsk undervisning og udbredelse af viden om den bulgarske sprog og
traditioner i Danmark.
§2. Medlemskab:
2.1. Alle, der har interesse for den bulgarske
sprog og kultur kan blive medlemmer af foreningen.
2.2. Indmeldelse af nye
medlemmer sker via formular, og betragtes som gyldigt, når det fastsatte
kontingent er betalt til foreningens konto. For medlemmer under 18 år underskrives
formularen af medlemmets forælder eller værge.
2.3. Foreningen fører kartotek over medlemmernes
navne, adresser, fødselsdato og kontaktoplysninger.
2.4. Foreningens arbejdssprog er bulgarsk
mens protokollerne af bestyrelsesmøder og generalforsamlinger føres
både på dansk og bulgarsk.
2.5. Medlemmer som er optaget skal indbetale medlemskontingent senest 1.marts hvert år.
2.6. Hvis medlemskontingentet ikke er betalt efter
2.rykker, betragtes det som udmeldelse.
2.7 Hvis et medlem overtræder foreningens vedtægter og
ordensregler, kan bestyrelsen vælge at ekskludere medlemmet. Medlemmet kan anke
eksklusionen på førstkommende generalforsamling.
2.8 Møderet på
generalforsamlingen har ethvert aktivt medlem, som har været medlem af
foreningen i mindst de sidste 3 uger, оg
er fyldt 18 år. Stemmeret på generalforsamlingen har ethvert aktivt medlem, som
er fyldt 18 år, og ikke er i kontingentrestance.
2.9 Valgbare til bestyrelsen er alle
stemmeberettigede medlemmer, der er fyldt 18 år.
§3. Hæftelse og tegningsret:
3.1.
Foreningen tegnes af formand og et øvrigt bestyrelsesmedlem
3.2 For foreningens
forpligtelser hæfter alene foreningens formue. Bestyrelsen sørger for, at
foreningens fulde navn oplyses, når der indgås aftaler på foreningens vegne.
3.3 Ved økonomiske dispositioner under 500kr, tegnes foreningen af enten
formanden eller kassereren, og et bestyrelsesmedlem i fællesskab. Ved
økonomiske dispositioner over 500 kr, kræves det beslutning af det samlede
bestyrelse.
3.4 Bestyrelsen kan godkende, at formand og kasserer kan råde
over dankort og netbank til foreningens bankkonto hver for sig.
3.5 Ved køb, pantsætning eller salg af fast ejendom kræves underskrift
af den samlede bestyrelse.
§4. Ledelse:
4.1. Den daglige ledelse af foreningen varetages af
bestyrelsen der vælges på den ordinære generalforsamling.
4.2. Bestyrelsen skal bestå af mindst 3 medlemmer,
nemlig: formand, næstformand, kasser. Herudover kan bestyrelsen bestå af det
antal medlemmer, som den ordinære generalforsamling fastsætter.
4.3. Bestyrelsen påser, at foreningen drives i
overensstemmelse med gældende lovgivning og de aftaler, der er eller måtte
blive indgået med Københavns kommune og øvrige myndigheder. Bestyrelsen påser i
øvrigt, at foreningen og foreningens virksomhed drives på ansvarlig, forsvarlig
og lovlig vis.
4.4. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over
halvdelen af medlemmerne er til stede.
§5. Generalforsamling:
5.1. Generalforsamlinger indkaldes ved almindeligt
brev еller email til hvert medlem. De indkaldes med
mindst 14 dages og højst 4 ugers varsel.
5.2. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år
inden 4 måneder efter udløbet af regnskabsåret.
5.3. Dagsorden for den ordinære generalforsamling
skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent,
referent og stemmetællere
2. Bestyrelsens beretning for
foreningens virksomhed i det forløbne år.
3. Godkendelse af regnskab.
4. Bestyrelsens forslag til
handleplan og budget for det kommende år.
5. Fastsættelse af kontingent, inkl. kontingent til medlemmer
under 18 år.
6. Indkomne forslag.
7. Valg af formand, næstformand, kasser og
1-2 suppleanter.
8. Valg af revisor.
5.4. Forslag til behandling på den ordinære
generalforsamling skal være indgivet skriftligt til bestyrelsen senest 7 dage
før generalforsamlingens afholdelse.
5.5. De på generalforsamlingen behandlede punkter
afgøres ved almindelig stemmeflerhed af de tilstedeværende medlemmer. Hvert
medlem har én stemme. Der afholdes skriftlig afstemning, såfremt et medlem
måtte ønske det.
5.6. Ekstraordinær generalforsamling holdes, når
det skriftligt forlanges af minimum 3 medlemmer. Ekstraordinær
generalforsamling indkaldes skriftligt ved almindeligt brev eller email og med
angivelse af dagsorden.
§6. Regnskab:
6.1. Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
Første regnskabsår er fra den stiftende generalforsamling til den følgende 31.
12.
6.2. Regnskabet består af driftsregnskab, status og
bestyrelsens årsberetning.
6.3. Regnskabet revideres af en af
generalforsamlingen valgt revisor, der i sin revisionspåtegning skal udtale sig
om, hvorvidt modtagne offentlige støttemidler eller øvrige fonds-/støttemidler
synes anvend til formålet.
§7. Vedtægtsændringer:
7.1. Vedtægtsændringer kræver tilslutning fra et
flertal på 2/3 af de fremmødte medlemmer på to på hinanden følgende
generalforsamlinger, der skal holdes med mindst 4 ugers og højst 8 ugers
mellemrum.
§8. Protokol:
8.1. Både over bestyrelsens møder og over enhver
generalforsamling føres beslutningsreferater.
§9. Opløsning:
9.1. Beslutning om foreningens opløsning kræver
beslutning på to på hinanden følgende generalforsamlinger, der skal holdes med
mindst 4 ugers og højst 8 ugers mellemrum. Beslutning om opløsning kræver
tilslutning fra et flertal på 2/3 af de fremmødte medlemmer på den første
generalforsamling og almindelig stemmeflerhed på den anden.
9.2. Ved foreningens opløsning må ingen del af
foreningens formue tilfalde medlemmerne.
9.3. En evt.
formue skal efter bestyrelsens indstilling og generalforsamlingen beslutning
anvendes til almennyttige sociale formål.